از صفر تا صد تحلیل SWOT

تحلیل SWOT

تحلیل SWOT

از صفر تا صد تحلیل SWOT که مخفف نقاط قوت ، ضعف ، فرصت و تهدید است.

نقاط قوت و ضعف درون سازمانی است یعنی مواردی که شما کنترل خاصی بر آن دارید و می توانید آنها را تغییر دهید  و فرصت و تهدید ها برون سازمانی است یعنی مواردی که شما کنترل خاصی بر آن ندارید و باید از فرصت ها استفاده کرد و در مقابل تهدیدها آماده و ازخود محافظت کنیم بود.

مخفف نقاط قوت ، ضعف ، فرصت و تهدید است.
نقاط قوت و ضعف درون سازمانی است یعنی مواردی که شما کنترل خاصی بر آن دارید و می توانید آنها را تغییر دهید  و فرصت و تهدید ها برون سازمانی است یعنی مواردی که شما کنترل خاصی بر آن ندارید و باید از فرصت ها استفاده کرد و در مقابل تهدیدها آماده و ازخود محافظت کنیم بود.

تجزیه و تحلیل SWOT ابزاری فوق العاده ساده و در عین حال قدرتمند است که به شما کمک می کند استراتژی تجاری خود را توسعه دهید ، خواه یک استارتاپ بسازید یا یک شرکت موجود را راهنمایی کنید.

ممکن است فکر کنید که شما از قبل همه چیزهایی را که برای موفقیت باید انجام دهید می دانید ، اما تجزیه و تحلیل SWOT شما را وادار می کند به شیوه های جدید و از جهات جدید به تجارت خود نگاه کنید.

چه موقع از تجزیه و تحلیل SWOT استفاده کنیم

کاربردهای تجزیه و تحلیل SWOT توسط یک سازمان جامعه به شرح زیر است:

برای سازماندهی اطلاعات ، ارائه بینش در مورد موانعی که ممکن است در حین مشارکت در فرآیندهای تحولات اجتماعی وجود داشته باشد ، و شناسایی نقاط قوت موجود که می تواند برای مقابله با این موانع فعال شود.

تجزیه و تحلیل SWOT می تواند موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد :

راه حل های جدید برای مشکلات را کشف کنید.

موانعی را مشخص کنید که اهداف / اهداف را محدود کند

در مورد جهت مؤثرترین تصمیم بگیرید.

امکانات و محدودیت های تغییر را آشکار کنید.

برای تجدید نظر در برنامه ها برای هدایت بهینه سیستم ها ، جوامع و سازمان ها به عنوان وسیله ای برای طوفان مغزی و ضبط به عنوان وسیله ارتباطی برای تقویت “اعتبار تفسیر” که در ارائه به رهبران یا حامیان اصلی مورد استفاده قرار می گیرد.

سودمندی SWOT

سودمندی تجزیه و تحلیل SWOT محدود به سازمان های سودجو نمی‌باشد.

تجزیه و تحلیل SWOT ممکن است در هر موقعیت تصمیم گیری مورد استفاده قرار گیرد که یک وضعیت نهایی (هدف) مطلوب تعریف شود.

نمونه ها شامل سازمان های غیرانتفاعی ، واحدهای دولتی و افراد است.

تجزیه و تحلیل SWOT همچنین ممکن است در برنامه ریزی قبل از بحران و مدیریت پیشگیری از بحران مورد استفاده قرار گیرد.

تجزیه و تحلیل SWOT همچنین ممکن است در ایجاد یک توصیه در طول یک مطالعه / نظر سنجی از قابلیت استفاده استفاده شود.

ساختمان استراتژی

تجزیه و تحلیل SWOT می تواند به طور مؤثر برای ایجاد استراتژی سازمانی یا شخصی مورد استفاده قرار گیرد.

مراحل لازم برای اجرای آنالیز استراتژی محور شامل شناسایی عوامل داخلی و خارجی ( با استفاده از ماتریس محبوب  2×2 ) انتخاب و ارزیابی مهمترین عوامل و شناسایی روابط موجود بین ویژگیهای داخلی و خارجی است.

به عنوان مثال ، روابط قوی بین نقاط قوت و فرصتها می تواند شرایط خوبی را در شرکت نشان دهد و امکان استفاده از یک استراتژی تهاجمی را فراهم کند.

از سوی دیگر ، تعامل شدید بین نقاط ضعف و تهدید را می توان به عنوان یک هشدار و توصیه بالقوه برای استفاده از یک استراتژی دفاعی تحلیل کرد.

تطبیق و تبدیل

یکی از راه های استفاده از SWOT تطبیق و تبدیل است.

تطبیق برای پیدا کردن مزیت رقابتی با مطابقت نقاط قوت به فرصت ها استفاده می شود.

تاکتیک دیگر تبدیل نقاط ضعف یا تهدید به نقاط قوت یا فرصت است.

نمونه ای از یک استراتژی تبدیل ، یافتن بازارهای جدید است.

اگر تهدیدها یا ضعف ها قابل تبدیل نباشند ، یک شرکت باید سعی کند تا از آنها به حداقل برساند یا از آن جلوگیری کند.

برنامه ریزی شرکت

به عنوان بخشی از تدوین استراتژی ها و برنامه هایی که سازمان را قادر می سازد به اهداف خود برسد ، آن سازمان از یک فرآیند منظم و جدی که به عنوان برنامه ریزی شرکتی معروف است استفاده می کند.

SWOT در کنار PEST می‌توان به عنوان پایه ای برای تجزیه و تحلیل عوامل کسب و کار و عوامل محیطی مورد استفاده قرار گیرد.

PEST : political, economic, socio-cultural and technological


سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی فرهنگی و فناوری

اهداف را تعیین کنید و تعیین آنچه سازمان قصد دارد اسکن محیطی ارزیابی های داخلی SWOT سازمان را انجام دهد و این شامل ارزیابی از وضعیت موجود و همچنین سبد محصولات و خدمات و تجزیه و تحلیل چرخه چرخه تولید محصول یا خدمات می باشد.

استراتژی های موجود باید ارتباط از نتایج ارزیابی داخلی و خارجی را تعیین کند.

ممکن است شامل تجزیه و تحلیل شکاف عوامل محیطی موضوعات استراتژیک تعریف شده یا عوامل کلیدی در تدوین یک برنامه شرکتی باشد که سازمان باید به آن بپردازد توسعه استراتژی های جدید و تجدید نظر شده و تجزیه و تحلیل اصلاح شده از موضوعات استراتژیک ممکن است به معنای اهداف نیاز به تغییر در ایجاد عوامل موفقیت مهم می‌باشد.

دستیابی به اهداف و اجرای استراتژی تهیه برنامه های عملیاتی ، منابع ، برنامه ها برای اجرای استراتژی نظارت بر همه نتایج و نقشه برداری در برابر برنامه ها ، انجام اقدامات اصلاحی ، که ممکن است به معنای اصلاح اهداف یا استراتژی ها باشد.

بازاریابی

مقاله اصلی: مدیریت بازاریابی در بسیاری از تحلیل های رقبا ، بازاریابان پروفایل های دقیقی از هر رقیب در بازار ایجاد می کنند ، بخصوص بر نقاط قوت و ضعف رقابتی نسبی خود با استفاده از تجزیه و تحلیل SWOT تمرکز می کنند.

مدیران بازاریابی ساختار هزینه هر یک از رقبا ، منابع سود ، منابع و شایستگی ها ، جایگاه رقابتی و تمایز محصول ، درجه ادغام عمودی ، پاسخ های تاریخی به پیشرفت های صنعت و سایر عوامل را بررسی می کنند.

مدیریت بازاریابی غالباً برای جمع آوری داده های مورد نیاز برای انجام تحلیل دقیق بازاریابی ، سرمایه گذاری در تحقیق را ضروری می داند.

بر این اساس ، مدیریت اغلب به دست آوردن این اطلاعات تحقیقات بازار (متناوب تحقیقات بازاریابی) را انجام می دهد.

بازاریابان از تکنیک های متنوعی برای انجام تحقیقات در بازار استفاده می کنند ، اما برخی از معمول ترین آنها عبارتند از:

تحقیقات کیفی بازاریابی مانند گروه های متمرکز تحقیقات بازاریابی و کمی مانند تحقیقات آماری تکنیک های تجربی مانند بازارهای آزمایشی تکنیک های مشاهده ای مانند مشاهده نگاری مردم شناختی (در محل).

همچنین ممکن است مدیران بازاریابی فرآیندهای مختلف اسکن محیطی و هوش رقابتی را طراحی و نظارت کنند تا به شناسایی روندها و اطلاع رسانی در مورد بازاریابی شرکت کمک کنند.

سود و مزایا

تجزیه و تحلیل SWOT در چارچوب تمرین کار اجتماعی سودمند است زیرا به سازمانها کمک می کند تصمیم بگیرند که آیا یک هدف قابل دستیابی است یا خیر ، بنابراین سازمانها را قادر می سازد اهداف ، اهداف و گام های قابل دستیابی را برای پیشبرد تحولات اجتماعی یا تلاش در جهت توسعه جامعه تعیین کنند.

 SWOTسازمان دهندگان را قادر می سازد تا چشم اندازهایی داشته باشند و نتایج عملی و کارآمدی را ایجاد کنند که از تأثیر تغییرات طولانی مدت برخوردار باشند و به سازمانها کمک می کند تا اطلاعات حداکثری را برای به حداکثر رساندن پتانسیل خود جمع آوری کنند.

تکمیل یک تجزیه و تحلیل SWOT یک فرایند مفید برای در نظر گرفتن اولویت های کلیدی سازمانی ، از جمله جنسیت و تنوع فرهنگی و اهداف جمع آوری سرمایه است.

محدودیت ها

SWOT به عنوان نقطه شروع بحث در نظر گرفته شده است و به خودی خود نمی تواند به مدیران نشان دهد كه چگونه می توانند به مزیت رقابتی دست یابند.

از آنجا که تجزیه و تحلیل SWOT عکس لحظه ای از شرکت در یک لحظه خاص از زمان است ، ممکن است این تحلیل واقعیت این باشد که محیط داخلی و خارجی به سرعت در حال تغییر است.

برخی دیگر سوءاستفاده از تجزیه و تحلیل SWOT را به عنوان روشی مورد استفاده قرار داده اند که می تواند به سرعت و بدون تفکر انتقادی طراحی شود و منجر به عدم درگ و فهم صحیص در نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدات در محیط داخلی و خارجی سازمان می‌شود.

اگر بنگاه اقتصادی با یک قدرت واحد مانند کنترل هزینه روبرو شود ، می توانند از نقاط ضعف خود مانند کیفیت محصول غافل شوند.

یک محدودیت دیگر شامل توسعه تجزیه و تحلیل SWOT به سادگی برای دفاع از اهداف و اهداف قبلاً تصمیم گرفته شده است.

این سوء استفاده منجر به محدودیت در احتمال طوفان مغزی و شناسایی “واقعی” موانع می شود.

این سوء استفاده همچنین علاقه سازمان را بالاتر از رفاه جامعه قرار می دهد.

علاوه بر این ، تجزیه و تحلیل SWOT باید به عنوان مشارکت با انواع مختلفی از مشارکت کنندگان از جمله اعضای جامعه ساخته شود.

طراحی تجزیه و تحلیل SWOT توسط یک یا دو کارگر جامعه محدود به واقعیت نیروها ، بویژه عوامل خارجی است و سهم احتمالی اعضای جامعه را کمرنگ می کند.

مایکل پورتر چهارچوب نیروها را به عنوان واکنشی نسبت به SWOT توسعه داد که به نظر وی فاقد سخت گیری و موقت بود.

تحلیل SWOT
تحلیل SWOT

نقاط قوت :

نقاط قوت و خصوصیات داخلی و مثبت شرکت شما هستند.

اینها مواردی هستند که تحت کنترل شما هستند.

چه مزیت های رقابتی نسبت به رقابت خود دارید؟

چه دارایی های فیزیکی از جمله مشتری ، تجهیزات ، فناوری ، وجه و حق ثبت اختراع دارید؟

چه ویژگی هایی در تیم خود دارید ، مانند دانش ، آموزش ، شبکه ، مهارت و شهرت؟

چه فرایندهای تجاری موفقیت آمیز هستند؟

نقاط ضعف :

  نقاط ضعف عوامل منفی هستند که از نقاط قوت شما دور می شوند.

اینها مواردی هستند که ممکن است شما برای بهبود رقابت لازم داشته باشید.

آیا مکان شما برای موفقیت شما ایده آل است؟

آیا مواردی وجود دارد که شغل شما نیاز به رقابت دارد؟

چه فرآیندهای تجاری نیاز به پیشرفت دارند؟

آیا دارایی ملموس که شرکت شما به آن نیاز دارد ، از جمله پول یا تجهیزات است؟

آیا شکافی در تیم شما وجود دارد؟

فرصت ها :

فرصت ها عوامل بیرونی در محیط کسب و کار شما هستند که احتمالاً در موفقیت شما نقش دارند.

اگر تجارت شما در حال انجام و کار است ، آیا مشتریان به شدت به شما فکر می کنند؟

آیا بازار شما رو به رشد است و آیا روندهایی وجود دارد که مردم را ترغیب می کند بیشتر از آنچه می فروشید خریداری کنند؟

آیا تغییراتی در آئین نامه وجود دارد که می تواند بر شرکت شما تأثیر بگذارد؟

آیا رویدادهای آینده وجود دارد که شرکت شما ممکن است بتواند از آن برای رشد تجارت استفاده کند؟

تهدیدها :

تهدیدها عوامل بیرونی هستند که شما هیچ کنترلی بر آنها ندارید.

ممکن است بخواهید در صورت بروز برنامه های اضطراری برای مقابله با آنها در نظر بگیرید.

آیا شما رقبای بالقوه ای دارید که ممکن است وارد بازار شما شوند؟

آیا پیشرفت های آینده در فناوری می تواند نحوه انجام کار را تغییر دهد؟

آیا تأمین کنندگان همواره می توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمت های مورد نیاز خود تهیه کنند؟

آیا روند بازار وجود دارد که می تواند به یک تهدید تبدیل شود؟

آیا رفتار مصرف کننده به گونه ای تغییر می کند که می تواند بر تجارت شما تأثیر منفی بگذارد؟

از این گذشته ، این مربوط به تهیه استراتژی است که می توانید طی چند ماه آینده روی آن کار کنید.

اولین قدم این است که به نقاط قوت خود توجه کنید و بدانید که چگونه می توانید از این نقاط قوت استفاده کنید تا از فرصت های خود استفاده کنید.

سپس ، ببینید که چگونه نقاط قوت شما می تواند با تهدیداتی که در بازار وجود دارد ، مقابله کند.

برای تهیه لیستی از کارهایی که می توانید انجام دهید از این تحلیل استفاده کنید.

با استفاده از لیست اقدامات خود ، به تقویم شرکت خود نگاه کنید و اهداف (یا نقاط عطف) را بر روی آن شروع کنید.

چه چیزی را می خواهید در هر فصل یا هر ماه پیش ببرید؟

شما همچنین می خواهید این کار را با تجزیه و تحلیل چگونگی فرصت های خارجی به شما در مقابله با نقاط ضعف داخلی خود کمک کنید.

آیا می توانید آن ضعف ها را به حداقل برسانید تا از تهدیدهایی که شناسایی کرده اید جلوگیری کنید؟

مجدداً ، یک لیست عملی خواهید داشت که می خواهید اولویت بندی کنید و برنامه ریزی کنید.

ولی توجه داشته باشیم که …

تجزیه و تحلیل ممکن است بسته به تأثیر آنها در اهداف سازمان ، عوامل داخلی را نقاط قوت یا ضعف قلمداد کند.

آنچه ممکن است نقاط قوت مربوط به یک هدف باشد ممکن است ضعف ها (حواس پرتی ، رقابت) برای یک هدف دیگر باشد.

این عوامل ممکن است شامل همه 4P ها و همچنین پرسنل ، امور مالی ، قابلیت های تولید و غیره باشد.

عوامل بیرونی ممکن است شامل مسائل کلان اقتصادی ، تحولات فن آوری ، قوانین و تحولات فرهنگی اجتماعی و همچنین تغییر در بازار یا موقعیت رقابتی باشد.

نتایج اغلب به شکل ماتریس ارائه می شوند.

تجزیه و تحلیل SWOT تنها یک روش طبقه بندی است و نقاط ضعف خاص خود را دارد.

به عنوان مثال ، ممکن است تمایل داشته باشد کاربران خود را ترغیب کند که لیست ها را ترسیم کنند ، نه اینکه در مورد عوامل مهم واقعی در دستیابی به اهداف فکر کنند.

این لیست همچنین لیست های نتیجه گیری را بصورت غیرقانونی و بدون اولویت بندی مشخص ارائه می کند ، به عنوان مثال ، به نظر می رسد فرصتهای ضعیف می توانند تهدیدهای قوی را متعادل کنند.

این عاقلانه و حرفه‌ای است که هیچ یک از ورودی‌های SWOT را خیلی سریع از بین نبرید.

تجزیه و تحلیل SWOT در تبلیغات

گزارش های بسیاری در مورد استفاده از SWOT توسط شرکت های زندگی واقعی و نحوه گسترش این ایده منتشر شده است.

به عنوان مثال کوکا کولا برای هدف قرار دادن مشتری به طور موثر ، مانند جذابیت به حواس ، از این کار در تبلیغات تلویزیونی خود استفاده کرده است.

https://en.wikipedia.org/wiki/SWOT_analysis
https://www.liveplan.com/blog/what-is-a-swot-analysis-and-how-to-do-it-right-with-examples/
http://aryanbiz.ir/از-صفر-تا-صد-تحلیل-swot/

[تعداد: 6    میانگین: 4.7/5]

Author: مشاور کسب و کار

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *